1900-luvun alussa täytekynä oli tärkeä esine ja merkittävä väline kaikessa kirjoittamisessa. Kynien rakenne oli kuitenkin usein puutteellinen. Kynästä vuoti usein mustetta, joka tahrasi vaatteet, jos kynää pidettiin taskussa, ja tahroja tuli myös kirjoitettavalle pinnalle.
Tavoite tiiviin ja toimintavarman kynän kehittämisestä syntyi vuonna 1906 matkalla Amerikassa, kun Hampurista kotoisin olevat kauppias Alfred Nehemias ja insinööri August Eberstein saivat inspiraatiota muista sen ajan mekaanisista innovaatioista. Kotona Hampurissa he ryhtyivät yhteistyöhön urakoitsija Claus Vossin kanssa, joka huomasi uuden ja ainutlaatuisen tuotteen tarjoamat liiketoimintamahdollisuudet. Yhdessä miehet suunnittelivat ensimmäisen kynän, josta tuli lähtölaukaus nykyisin Montblancina tunnetulle yritykselle.
Aluksi yrityksen nimenä oli Simplo Filler Pen Co. Tämä viittasi kynän käytännölliseen rakenteeseen, jossa muste imettiin suljettuun säiliöön mäntärakenteen kautta, mikä helpotti huomattavasti musteen lisäämistä. Vuonna 1909 markkinoille tuotiin malli nimeltä Rouge et Noir, jota myytiin niin hyvin, että vuonna 1910 yrityksen nimeksi vaihdettiin Montblanc. Monien mielestä kynät olivat markkinoiden huippuluokkaa käytännöllisyyden ja laadun osalta, mikä sopi hyvin yhteen Euroopan korkeimman huipun nimen kanssa. Vuori toimi inspiraationa myös yrityksen logolle, kuusikärkiselle pyöreälle tähdelle, jonka muoto kuvastaa Mont Blancin huppua ja sen kuutta jäätikköä.
Vuonna 1924 markkinoille tuotiin malli nimeltä Meisterstück, jossa valmistustarkkuus ja laatu oli viety entistä korkeammalle tasolle. Jokaisessa kultaisessa terässä (kyllä, täytekynien kärjet on valmistettu kullasta, tästä lisää myöhemmin) on merkintä 4810. Kyseessä on Mont Blancin huipun korkeus meren pinnan yläpuolella ja se symboloi yrityksen valmistustasoa ja laatua koskevia tavoitteita.
Tutustuimme Montblanciin Hampurissa ennen tuotteiden tuomista valikoimaamme. Havaitsimme, että yritys on vuosien ajan ylläpitänyt ajatonta tyyliperintöään ja antanut sen kasvaa muuttuvassa luovuuden ja taiteellisen ilmaisun ilmapiirissä. Vuosien kuluessa toiminta on kasvanut kattamaan myös nahkatuotteet ja asusteet, jotka valmistetaan samalla tinkimättömällä kunnianhimolla kuin kynät. Vuonna 1997 tuotevalikoimaan lisättiin myös laatukellot. Korkean asiantuntemuksen varmistamiseksi kellojen valmistamisessa käytetään arvostettua sveitsiläistä kellovalmistajaa, Minervaa. Julkistettuaan Meisterstück-kellon SIHH-messuilla Genevessä Montblancista on tullut arvostettu nimi kellomaailmassa.
Montblanc pyrkii edistämää luovuutta ja kirjoittamista useilla alueilla. Yritys on kattavasti mukana hyväntekeväisyydessä. Se on jo pitkään tehnyt yhteistyötä UNICEFin kanssa ja investoi edelleen suuria summia lukutaidottomuuden poistamiseen maailmasta.
Vuonna 1986 Montblanc muutti uusiin, yritykselle varta vasten rakennettuihin tiloihin, joissa se toimii edelleen. Yrityksen tilojen sisäänkäynti on otettu mukaan siitä rakennuksesta, jossa yritys perustettiin.
Kaikkia vieraita pyydetään kirjoittamaan vieraskirjaan, joka sijaitsee yrityksen tiloissa olevan museon sisäänkäynnin edustalla. Museo tarjoaa kävijälle mielenkiintoisen katsauksen yrityksen historiaan, tuotteisiin ja työhön. Samalla hetkellä kun raskaan ja tasapainoisen kynän kultakärki kohtaa vieraskirjan sivun paperin, syntyy tunne, joka kasvaa ja vahvistuu vierailun aikana. Tunteena on toive näiden kauniiden kynien omistamisesta, niillä kirjoittamisesta ja niiden pitämisestä mukana tärkeänä ja tyylikkyyttä lisäävänä asusteena arjessa.
Kynä on paljon muutakin kuin käytännöllinen työkalu paperille kirjoittamiseen. Se on tietoinen valinta osana tyyli-identiteettiä. Hyvin tehty laatukynä täydentää tyyliä samalla tavalla kuin hyvin tehdyt kengät, laadukas kello tai hyvin istuva puku. Kynä viestii tietoista valintaa ja tietoisuutta siitä, että pienimmilläkin yksityiskohdilla on suuri merkitys.
Montblanc on tarkka siitä, että se kutsuu kyniään nimellä writing instruments. Tätä käsitettä ei ole helppo kääntää suoraan, sillä se ruumiillistaa valmistettaviin tuotteisiin liittyvän kokemuksen ja tunteen. Montblancin kynät merkitsevät nerokasta ja mutkatonta, mutta vankkaa ja suurella tarkkuudella valmistettua laatua, josta todellakin tulee luovan prosessin väline ja luonnollinen jatke. Riippumatta siitä, mitä kynällä kirjoitetaan paperille.
Kullatut kärjetTeimme mielenkiintoisen kiertokäynnin tehtaassa, jossa yrityksen kaikki perusmallin kynät valmistetaan. Kuten aikaisemmin mainittiin, jokaisen täytekynän kärki on valmistettu kiinteästä kultalevystä. Metalli tulee tehtaaseen rullina, jotka näyttävät vanhan filmiprojektorin keloilta. Kulta on käärittynä niille ohuena nauhana. Valmistusprosessissa jokainen kärki leikataan, stanssataan, kaiverretaan ja muotoillaan 35 valmistusvaiheen avulla muotoon, joka on jokaisen Montblanc-kynän symboli. Myös kärjet, jotka näyttävät olevan valmistettu valkoisesta metallista, on itse asiassa päällystetty metallilla ja niiden ydin on punakultaa.
Pikkutarkkaa täsmällisyyttäKoko vierailun ajan ilmassa on hankalasti määriteltävä saksalaisen tarkkuuden tuntu, aina portista astumisesta ja tarkasta vierailijatietojen kirjaamisesta kiertokäyntiin tuotantotiloissa saakka. Siellä näemme esimerkiksi joukon naisia, jotka istuvat äänieristetyssä huoneessa ja joiden päätehtävänä on kirjoittaa suuria ja kiemuraisia kahdeksikkoja läpinäkyvällä musteella erityiselle paperille. Tällä tavalla tarkistetaan kultaterien muoto, pelkästään kuuntelemalla, millainen ääni kynän kärjestä kuuluu paperilla. Jos kärjessä on virhe, ääni on poikkeava, jolloin kynä lähetetään mekaaniseen tarkastukseen ja mahdollisesti korjattavaksi. Naiset käyvät läpi kynäerän toisensa jälkeen valmistusprosessin viimeisenä vaiheena. On lumoavaa vain seurata kynän kärkeä ja näkymätöntä kirjoitusta, jota paperille kirjoitetaan kynällä toisensa jälkeen. Tunne Montblanc-kynien laadukkuudesta vahvistuu entisestään.
Mittatilaustyötä ja jalokiviä
Valmistuslinjan jälkeen tutustumme Montblancin kattavaan toimintaan koskien rajoitettuja kynäeriä, erikoismalleja ja kyniä, joita valmistetaan vain yksi ainoa kappale laatuaan. Yritys on vuosien aikana etsinyt palvelukseensa käsityöläisiä ja taiteilijoita useilta eri aloilta valmistuksen edellyttämien taitovaatimusten täyttämiseksi.
Yritykseen on palkattu työntekijöitä aivan odottamattomiltakin ammattialoilta heidän tiettyyn valmistusvaiheeseen liittyvän erikoisosaamisensa ansiosta. Hammaslääkärit, jotka ovat taitavia leikkaamaan ja muotoilemaan mutkikkaita yksityiskohtia, ja tarkkaan kultasepäntyöhön ja jalokivien pikkutarkkoihin upotuksiin erikoistuneet jalokivisepät ovat näistä vain muutamia esimerkkejä. Erityisissä asiakastilauksissa käytetään myös erikoismateriaaleja. Esimerkiksi sikareita keräilevä asiakas halusi kääritystä tupakanlehdestä valmistetun, sikarin muotoisen kynän. Tämä on vain pieni välähdys arjesta osastolla, joka on ennemmin oikea taiteilijan studio kuin tuotantoverstas.
Laadukasta käsityötä ja huipputekniikkaaMontblancin kynävalikoiman uusi tulokas on konsepti nimeltä The Augmented Paper. Kyseessä on innovatiivinen yhdistelmä perinteistä insinööritaitoa ja kehittynyttä ohjelmistotekniikkaa, joka toimii siltana analogisen kirjoittamisen ja digitaalisen tiedon välillä. Kynän kärkeen integroitu tekniikka tunnistaa jokaisen käyttäjän tekemän liikkeen ja paperille piirtämän viivan. Liikkeet siirretään Bluetooth-yhteyden kautta sovellukseen, jossa koko kirjoitusprosessi muunnetaan digitaaliselle paperille juuri tehdyssä järjestyksessä. Sovelluksen liittymän ohjaimen avulla liikkeet voidaan luoda uudelleen aina siitä hetkestä lähtien, jolloin kynän kärki osuu alustaan aina viimeiseen piirtoon saakka.
Kuten jo aikaisemmin mainittiin, Montblancilla on erittäin laaja tuotevalikoima, joka kattaa nykyisin useita tuoteryhmiä. Yrityksen ylin johto on mukana niin kutsutussa Richemont-ryhmässä, joka on muun muassa tuotemerkkien Jaeger Lecoultre, Cartier, Piaget, Hackett ja Dunhill takana. Jälleenmyyjät valitaan erittäin tarkasti, ja käsittelyprosessin aikana pääsimme näkemään yrityksen, jolla on useiden vuosien takaiset vahvat valmistusperinteet ja juuret korkeatasoisessa yritystoiminnassa.
Montblancin tuotteiden valikoimaan ottamisen myötä olemme iloisia ja ylpeitä saadessamme valikoimaamme huippuluokkaisen kynänvalmistuksen elävää historiaa, mutta myös yrityksen erittäin tyylikkäät älykellot sekä tarkkaan valittuja laukkuja ja nahka-asusteita.
Kuten jo kerroimme, kynä on erittäin kaunis ja tyylikäs detalji miehen asussa, ja se täydentää kokonaisuutta tyylivalinnasta riippumatta. Montblancin kyniä tulee käyttää paljon ja ahkerasti. Pahinta, mitä voi tehdä on ostaa kaunis kynä ja antaa sen odottaa kotelossaan sopivaa, riittävän erityistä käyttötilaisuutta. Mielestämme kynä on alituinen seuralainen, joka otetaan käyttöön aina kun on kirjoitettava jotain, koko loppuelämän ajan aina kynän ostohetkestä saakka. Kynää tulee käyttää ahkerasti ja sen tulee antaa vanheta arvokkaasti.
Montblancin kynä on erittäin arvostettu lahja elämän eri vaiheissa tai esimerkiksi jouluna, syntymäpäivänä tai valmistuessa. On kuitenkin hyvä yrittää hieman selvittää, millaisesta kärjestä ja mallista lahjan saaja pitää. Kun kynä tuntuu sopivalta Montblanc-kynästä tulee luonnollinen osa käyttäjän päivittäin käyttämiä tavaroita, ja kenties jopa arvoesine, joka kulkee perintönä sukupolvelta toiselle.