Teksti: Victoria Thai
Kuvat: Care of carl
Thomas Burberry perusti merkin Burrberry vuonna 1856 Englannissa ja hänen visionaan oli luoda vaatteita, jotka sopivat brittiläiseen säähän. Aluksi keskittyen erityisesti ulkovaatteisiin. Merkki on laajentanut valikoimaansa ja nykyään se tunnetaan niin laukuista, asusteista kuin RTW- eli Ready to Wear -vaatteista.
Yksi Burberryn tunnusmerkeistä on gabardiini-kangas. Vuonna 1879 he kehittivät maailman ensimmäisen vedenpitävän ja hengittävän materiaalin. Aiemmin sadevaatteet olivat usein raskaita ja epämukavia, joten materiaalin uusi koostumus mullisti vedenpitävät päällysvaatteet. Gabardin-materiaali patentoitiin muutamaa vuotta myöhemmin.
Ensimmäisen maailmansodan aikana Burberry loi nykyään ikoniseksi muodostuneen trenssin. Se suunniteltiin helpottamaan ja suojaamaan sotilaita. Takissa oli yksityiskohtia aseiden kiinnittämiseksi vyötärölle ja näin gabardiini kangasta alettiin käyttää brittiläisen armeijan pukeutumiseen. Takista on tullut tunnusomainen vaate, joka on nykyään yhtä klassinen kuin sata vuotta sitten, ja tulee todennäköisesti olemaan sitä jatkossakin.
Burberryn toimintavuosien aikana heistä on tullut vaatteiden ja päällysvaatteiden virallisia hovitoimittajia. Kuningatar Elisabet II myönsi "Royal Warrantin" vuonna 1955 ja Prince of Wales vuonna 1989. Tämä on ollut todiste siitä, että he ovat kerta toisensa jälkeen toimittaneet laadukkaita tuotteita kuninkaallisille perheille.
Vuosien 1970 ja 1990 välillä merkki alkoi vakiinnuttaa asemaansa kansainvälisesti ja valikoimaa laajennettiin pelkistä päällysvaatteista. Tämä vastatakseen asiakkaiden kysyntään. Burberry alkoi valmistaa laukkuja, huiveja ja muita asusteita, ja siitä tuli keskeinen toimija muiden luksusmerkkien joukossa markkinoilla.
Ruutukuviollinen Burberry Check tai Nova Check, kuten kuviota myös kutsutaan, on merkin selkeä tunnusmerkki. Mustat, valkoiset ja punaiset raidat joko kermanvärisellä pohjalla tai tummemmalla beige/tan/camel -värillä ovat Burberryn tunnusmerkki. Aluksi ruutukuviota käytettiin takin vuorikankaassa. Vasta neljäkymmentä vuotta myöhemmin kuviosta tuli selvä tunnusmerkki, jota asiakkaat halusivat muuhunkin kuin vain takin sisäpuolelle.
Vuonna 1901 Burberry järjesti kilpailun, jossa yleisöltä pyydettiin apua luomaan merkille sopiva logo. Tuloksena oli hevosen selässä oleva ratsastaja, joka kantoi banderollia, jossa oli latinankielinen sana "Prorsum", joka tarkoittaa "eteenpäin". Tämä sana symboloi edistystä ja kuvastaa tuotemerkin omistautumista laatuun ja innovaatioon.
Vuosien varrella Burberry on päivittänyt ja hienosäätänyt logoaan kohderyhmälleen sopivammaksi, mutta säilyttänyt ikonisen ratsastajan. Vasta vuonna 2018 tehtiin suurempi muutos. Yhteistyössä brittiläisen muotoilijan Peter Savillen kanssa logo muutettiin siten, että ratsastaja poistettiin ja jäljelle jätettiin minimalistinen fontti, jossa tuotemerkin nimi on kirjoitettu isoilla kirjaimilla. Lisäksi kehitettiin uusi monogrammi, jossa on tunnusmerkkinä "TB", joka edustaa "Thomas Burberryä".
Vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin löytyvät täältä.
Pyrimme vastaamaan kaikkiin viesteihin arkisin 24 tunnin sisällä.