Teksti: Sebastian Frank
Kuvat: Evelina Lind
Monet ovat varmasti kanssamme samaa mieltä siitä, että vanhoissa asioissa on jotain erityisen viehättävää. Se tunne on jotain sanoinkuvaamatonta, joka syntyy, kun laskee neulan pölystä puhdistetun vinyylilevyn päälle ja kuulee rätisevän äänen, tai kun vetää laatikossa kauan piilotelleen mekaanisen rannekellon vetonupista. Sama tunne on mahdollista saavuttaa, kun istahtaa iäkkään auton ratin taakse. Tunnet jollain tapaa yhtäläisyyttä auton ja sen mekaniikan kanssa aivan eri tavalla kuin uuteen autoon istuessasi. Lähde mukaamme ajelulle todellisella klassikolla, tarkemmin sanottuna vuoden 1965 Porsche 911:llä.
Ensimmäinen Porschen 911 esiteltiin vuonna 1963 ja sen oli suunnitellut Ferdinand Alexander Porsche, joka oli, kuten nimestä saattaa päätellä, yrityksen perustajan lapsenlapsi. Auton muotoilu on ehkä yksi autohistorian klassisimmista, sillä suurin osa muotoilusta on nimittäin yhä näkyvissä nykyisissä 911:ssä. Auto, jossa me istumme, ei ole kuitenkaan mikään tavallinen 911, vaan yksi ensimmäistä koskaan valmistetuista. Kyseessä on keräilyharvinaisuus, joka on samaa luokkaa kuin sveitsiläisen kellovalmista Patek Philippen klassikkomalli Nautilus.
Mikä käyttämässäni asussa on yhteistä tämän auton kanssa? Asun vaatteet on luotu kestämään ehkä yhtä pitkään kuin autolla on ikää. Italialaisen räätälitaidon ja saksalaisen insinööriosaamisen ja valtavan tarkkuuden välisenä erona ovat oikeastaan vain niissä käytetyt eri välineet. Italiassa suunniteltu ja käsintehty vaatekappale on varmasti yksi markkinoiden parhaimpia. Sen vuoksi meille oli selvää, että valitsisimme asuun irtotakin merkiltä Caruso, kauluspaidan merkiltä Barba Napoli ja tietenkin ajokengät merkiltä Tod’s, kun lähdimme ajelulle tällä autolla. Asu henkii auton kanssa samanlaista finessiä ja ajattomuutta.
Vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin löytyvät täältä.
Pyrimme vastaamaan kaikkiin viesteihin arkisin 24 tunnin sisällä.