Tulevaisuuden vaatteiden ennustukset koskevat usein seuraavan sesongin hittituotteita. Muotitoimittajat ja vaatesuunnittelijat kokoavat nämä listat. Mielestämme olisi kuitenkin mielenkiitoista nähdä pidemmälle tulevaisuuteen. Sen vuoksi pohdimme tässä artikkelissa sitä, kuinka pukeudumme 100 vuoden päästä.
Teksti: Emanuel Kristing
Kuvat: Alamy & Getty Images
Julkaistu
22.8.2021
Tuntuu melko selvältä, että 60-, 70- ja 80-luvun ideat siitä, millaiselta tulevaisuuden vaatetus näyttää, voidaan unohtaa. Toki yleinen käsitys ajanhengen mukaisesta vaatetuksesta muuttuu, mutta joustavasta kankaasta olevat, hopeansävyiset kokovartalopuvut eivät tunnu kovin todennäköiseltä vaihtoehdolta tulevaisuuden pukeutumisessa.
50 vuotta sitten yleisesti suositut vaateet eivät välttämättä ole kovin suosittuja nykyään. Yksi pukeutumistyyli, joka on kuitenkin ollut kautta aikain melko muuttumaton, on virallinen työpukeutuminen. Viralliseen asuun kuuluu puku, kauluspaita ja solmio. Tyyli sopii nykyäänkin loistavasti lakitoimistoihin ja pankkeihin, mutta vähemmän virallisilla työpaikoilla se voi tuntua ylipukeutumiselta. Jos haluaa kuitenkin pukeutua klassisen hienostuneesti sellaisella työpaikalla, jossa ei ole pukupakkoa, kannattaa asuksi valita
pikkutakki ja
housut paksuhkosta kankaasta. Tällöin yleisvaikutelma on rennompi.
Historiallinen näkökulma on tärkeä
Trendit ja muut vaikutteet ovat aina ohjailleet vaateteollisuutta. Monet miespuoliset tyyli-ikonit ovat vaikuttaneet osaltaan alan suuntauksiin. Gianni Agnelli, James Dean ja Kanye West ovat muutamia esimerkkejä tällaisista tyyli-ikoneista. Henkilökohtainen suosikkini on kuitenkin Beau Brummel, joka oli länsimaiden ensimmäinen todellinen vaikuttaja. Brummel esitteli meille ensimmäisenä nykyaikaisen puvun ja käytti jo hyvin aikaisessa vaiheessa, siihen aikaan todella edistyksellistä kangaspalaa kaulansa ympärillä, jota me nykyään kutsumme
solmioksi.
Lähes kaikissa tieteiselokuvissa me voimme nähdä avaruudessa ihmisiä joustavissa kokovartalopuvuissa. Nykyajan muoti koostuu kuitenkin hyvin pitkälti erilaisista asukokonaisuuksista ja näin oli myös niin 50 vuotta kuin 100 vuottakin sitten. Ihmiset haluavat koota itse oman asunsa, sillä niin he voivat esitellä ylpeästi hyvää makuaan. Meistä onkin vaikeaa nähdä, että halu oman tyylinsä esittelyyn vähenisi seuraavan 100 vuoden aikana.
Muoti on toiminut ja tulee aina toimimaan reaktiona ajankohtaisille ilmiöille. Toisen maailmansodan jälkeisen talouden taantuman aikana valmistettiin vähemmän nahkakenkiä kuin koskaan aiemmin ja vaatteiden ompeluun alettiin käyttää aiempaan edullisempia materiaaleja. Reaktiona tähän ihmiset alkoivat maalata omia kenkiään saadakseen niihin oman persoonallisen leimansa. Olosuhteet vaikuttavat siihen, millaisia vaatteita valmistetaan, ja joidenkin mielestä muoti heijastaa vallitsevaa yhteiskunnallista tilannetta. Punk-kulttuuri on yksi loistava esimerkki tästä. Se syntyi sosiaalisen vieraantumisen, syrjäytymisen, sekä yhteiskuntaa ja valtiota kohtaa tunnetun vihan seurauksena.
Herrainpukeutuminen voimissaan
Kiinnostus niin sanottua
#menswear –skeneä kohtaan on kasvanut 2010-luvun aikana. Firenzessä järjestettävällä Pitti Uomo –miestenvaatemessulla on ollut suuri vaikutus kiinnostuksen lisääntymiseen. Alun perin sisäänostajille tarkoitettu messu on kasvanut räjähdysmäisesti ja nykyään tapahtuma on enemmänkin tyylitietoisten miesten mahdollisuus esitellä itseään muille tyyliniekoille ja monille Instagram-seuraajilleen. Vuosien varrella me olemme voineet nähdä, kuinka virallisempi tyyli ja niin kutsuttu katutyyli ovat olleet vaihtelevasti suuren yleisön suosiossa. 50-luvulla pikkutakin ja solmion suosio oli minimissään, sillä supertähdet, kuten James Dean, toimivat katutyylin esikuvana käyttämällä farkkuja ja nahkatakkia. 60-luvulla pukutyyli sai taas nosteen, kun The Beatles teki siitä jälleen suositun.
Hienostunut tyyli on juurtunut syvälle miesten virallisempaan pukeutumiseen, mikä puhuu sen puolesta, että tämä tyylisuuntaus on olemassa vielä sadan vuoden päästä ja pitkään sen jälkeenkin. Puku kuuluu nykyään monien työpaikkojen pukukoodiin, koska sillä voidaan kunnioittaa työkavereita ja näyttää vakavasti otettavalta asiakkaiden silmissä. Toisaalta yksityisyrittäjyys ja kotoa työskentely tulevat jatkuvasti tavallisemmaksi ja näin ollen toimistossa työskentely vähenee ja samalla vaatimus tietynlaiseen pukeutumiseen työaikana. Puku, kauluspaita ja solmio ovat kuitenkin niin perusteellinen osa virallista pukeutumista, että meidän on vaikea nähdä tähän tulevan suurta muutosta seuraavan sadan vuoden aikana.
Vaateteollisuuden kaksi suuntausta
Voimme nähdä vaateteollisuuden kulkevan kahteen toisistaan eroavaan suuntaan; panostus ehdottomaan mukavuuteen ja halu ilmaista itseään. Vaateteollisuus on jo mukautunut näihin toiveisiin muun muassa valmistamalla vaatteita, jotka antavat vartalon hengittää, esimerkiksi kainaloihin sijoitettujen ilmarakojen avulla, sekä käyttämällä vaatteissa hikeä imeviä mikrokuituja. Kenkien kohdalla muodikasta tällä hetkellä on se, että kengät muistuttavat malliltaan ihmisen jalkaa. Ilmiö nimeltä athleisure on yksi johtavista trendeistä ja siinä käytetään treenaukseen tarkoitettuja vaatteita arkivaatteina kaupunkiympäristössä. Tämä trendi tulee varmasti vain vahvistumaan ja kehittymään.
30 vuotta sitten tulevaisuuden vaatteissa odotettiin olevan tilaa kameralle, puhelimelle ja muille viestintävälineille. Nykyään näemme Applen hallitsevan markkinoita tyylikkäillä kelloillaan, joista voi soittaa puheluita, ja Googlen valmistavan hienoja virtuaalilaseja. Tekniikalla tulee toki olemaan tärkeä rooli nopeasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa, mutta me pohdimme, onko tekniikalla kuitenkaan tulevaisuudessa niin suuri vaikutus kuin monet uskovat? Tekeekö tutkimukset ja tekninen kehitys meistä luovempia? Vaateteollisuudessa suurin tekninen kehitys on tähän mennessä ollut materiaalien kehitys. Monet materiaalit ovat nykyään tuulen- ja vedenpitäviä ja on mahtavaa, että hiihtopukua voi käyttää 20 pakkasasteessa palelematta.
Sadan vuoden kuluttua kaupungistuminen on luultavasti entistäkin suurempaa. Useimmat asuvat kaupunkiasunnoissa, joissa on kaikki mahdolliset uutuudet saatavilla. Voimme suurella todennäköisyydellä todeta, että tarjonta ja valintamahdollisuudet tulevat olemaan huomattavasti suuremmat kuin tällä hetkellä. Uskomme myös, että asiakkaat voivat helpolla tavalla muokata omia vaatteitaan. Myytävissä vaatteissa voi mahdollisesti olla tiettyjä lisäosia, joiden avulla käyttäjä voi itse päättää millaisen ilmeen hän haluaa vaatteisiinsa juuri sinä päivänä.
Postiviinen tulevaisuudenkuva
Yhteiskunnassa, jossa klassiset sukupuoliroolit päivittyvät ja vanhat ajattelutavat muuttuvat, on hyvinkin mahdollista, että tulevaisuuden vaatteissa näkyy selkeä sukupuoleton suuntaus. Jo tällä hetkellä me voimme nähdä enemmän kuin muutama vuosi sitten, tyypillisiä miehisiä vaatekappaleita naisten käyttämänä. 90-luvulta tutut, väljät farkut, reilun kokoinen t-paita ja ruudullinen flanellipaita ovat melko tavallinen näky modernia tyyliä edustavan naisen päällä. On hienoa nähdä, että vanhat säännöt ja tyylivirheet unohtuvat ja päivittyvät ajanhengen mukaisiksi.
Ympäristökysymykset ovat suurella todennäköisyydellä vielä nykyistäkin tärkeämpiä vuonna 2121. Tietoisuuden lisääntyessä markkinoilla ei ole tilaa yrityksille, jotka eivät ota ympäristökysymyksiä huomioon. Jos kestävän kehityksen periaatteista ei ole vielä tuolloin säädetty laissa, tulee tuottajille asetetut vaatimukset olemaan korkeita kuluttajien puolelta. Voimme olettaa, että vaateyritysten on oltava täysin avoimia työehtojensa ja ympäristövaatimustensa kohdalla. Tämä tarkoittanee sitä, että tulevaisuudessa käyttämämme vaatteet ovat ympäristöystävällisiä ja toivon mukaan suurin osa käytetyistä vaatteista kierrätetään uusien vaatteiden raaka-aineiksi.