Giuseppe Marenzi loi merkin Herno inspiraationaan kotikylänsä luonto ja sen sääolosuhteisiin liittyvät haasteet. Merkin päällysvaatteet edustavat italialaista teknistä luksusta ja tyyliä parhaimmillaan.
Teksti: Mikael Vallin
Kuvat: Evelina Lind
Julkaistu
5.3.2019
Viemme ajatuksemme aikaan, jolloin toinen maailmansota oli juuri päättynyt, ja pieneen kylään nimeltä Lesa, joka sijaitsee tuulisilla rinteillä, Maggiore-järven laitamilla, Italian pohjoisosassa. Alueella voi kohdata niin loskakelejä, jäisiä Alppien huippuja kuin painostavia kesähelteitä, jotka yhdessä tekevät maisemasta rikkaan ja vehreän. Olosuhteiden vuoksi on ymmärrettävää, että alueella on aina ollut tarve vaatteille, jotka pitävät niiden käyttäjät niin lämpiminä ja kuivina kuin tyylikkäinäkin. Lesa oli Giuseppe Marenzin kotikylä ja vain 24-vuotiaana hän alkoi luoda toisen maailmansodan jälkimainingeissa säänkestäviä päällysvaatteita.
Marenzi työskenteli tuohon aikaan tehtaassa, joka valmisti sadevaatteita. Hän käytti sotavuosista saatua kokemustaan hyväksi ja alkoi käyttää risiiniöljyä tehdäkseen merkin kankaista vieläkin vedenpitävämpiä. Hänen innovatiivinen ajattelutapansa ja tekniset taitonsa johtivat yrityksen tuloskasvuun ja paransi yrityksen tuotantoa niin paljon, että Giuseppe päätti perustaa oman yrityksensä.
Juurikin Lesan kylästä, Erno-joen laaksosta ostivat Giuseppe Marenzi ja hänen vaimonsa Alessandra Diana vanhan tehtaan itselleen. Tehdas oli ollut toiminnassa joen rannalla jo 1900-luvun alusta saakka ja joen virtaava vesi oli tuottanut energiaa tehtaan koneille. Parin tavoitteena oli luoda laadukkaita vaatteita, jotka kestäisivät alueella vallitsevia rankkoja sääolosuhteita. Heidän perustamansa merkki Herno on kunnianosoitus heidän kotipaikkakunnalleen ja sen läpi virtaavalle joelle Erno. Vaatteet ovat luonnollinen seuraamus alueen ilmastosta ja merkin visiona on aina ollut se, että vaatteiden teknisyyden tulisi kestää kovat alppituulet, mutta niiden tyylin tulisi edustaa täydellisesti viimeisteltyä, italialaista eleganssia.
Hernon ensimmäinen mallisto koostui sadevaatteista miehille ja naisille. 60-luvulla valikoimaan lisättiin miesten päällystakkeja, pikkutakkeja ja pukuja sekä mekkoja naisille. Herno oli ensimmäinen italialainen merkki, joka laajensi toimintaansa Japanin markkinoille avatessaan ensimmäisen liikkeensä Osakaan vuonna 1971.
Nykyään Herno tunnetaan untuvatakeista ja laadukkaista päällysvaatteista ja 2000-luvulta lähtien yritystä on johtanut Giuseppen poika Claudio Marenzi. Hän saapui yrityksen johtoon aikana, jolloin Herno oli kansainvälisesti tunnettu merkki, joka yhdistettiin hienostuneeseen tyyliin ja laadukkaaseen käsityötaitoon. Claudio päivitti yrityksen rakenteen vastaamaan ajanhengen mukaista tyylin ja istuvuuden kysyntää. Yrityksen uudet tavoitteet edustivat kuitenkin yhä samaa linjaa alkuperäisten perusarvojen kanssa: Luoda vaatteita, jotka olisivat tyylikkäitä kuitenkaan teknisyydestä ja säänkestävyydestä tinkimättä.
Herno kokosi yhteen vahvan, luovan suunnittelutiimin, joka lisäsi päällysvaatteisiin merkille ominaiset selkeät leikkauslinjat, ja näin Herno teki tyylillisesti uuden aluevaltauksen ja toi markkinoille ainutlaatuisia tuotteita. Nämä vaatteet ommeltiin teknisistä kankaista, joita oli aiemmin käytetty ainoastaan urheiluvaatteiden valmistukseen. Tämä muutos nosti Hernon yhdeksi tämän hetkisen kansainvälisen tyylikartan johtavista toimijoista.
Ajatellen yrityksen ja sen tuotteiden historiaa me Care of Carlilla olemme erityisen ylpeitä siitä, että olemme vihdoin saaneet mahdollisuuden tällä kaudella tarjota Hernon kauniita luomuksia osana valikoimaamme. Tavoitteenamme on ollut koota valikoima, joka esittelee kauniisti merkin muotokielen, jossa tekninen luksus kohtaa laadukkaat leikkauslinjat. Vaatteiden tulee voida seurata sinua niin kaupungin kaduille kuin paetessasi kaupungin vilinää erilaisiin urheilu- ja vapaa-ajanaktiviteetteihin.
Mitä pidit tästä artikkelista?