Kestävä tyyli pitää sisällään erityisesti pitkäikäiset investoinnit laadukkaisiin kalusteisiin. Alla esittelemme viisi designikonia ja niiden luojat, jotka toivottavasti inspiroivat sinua hiomaan kotisi sisustusta vastaamaan pukeutumistyyliäsi.
Teksti: Mikael Vallin
Kuvat: Vitra & Bukowskis
Julkaistu
12.4.2022
Se, että milloin designklassikot tai muotoilijat nähdään pohjoisamerikkalaisina, riippuu monista eri tekijöistä. Missä suunnittelija on syntynyt, missä hän oli aktiivinen urallaan ja mikä tai kuka vaikutti siihen, että muotoilu sai klassikon maineen. Kaikki piirteet istuvat täydellisesti myös Pohjois-Amerikkaan, se on nimittäin eri puolilta maailmaa tulevien vaikutuksien ja henkilöiden sulatusuuni, jotka ovat syystä tai toisesta päätyneet Pohjos-Amerikan maaperälle ja joista on sittemmin tullut synonyymeja kulttuurille. Alla on viisi eri designhuonekalua, jotka ovat suoraan yhteydessä Pohjois-Amerikkaan sekä muotoilun, että myös sen luoneen suunnittelijan puolesta. Oivallisia esimerkkitapauksia kestävästä kehityksestä ja tyylistä.
The Tulip Chair - Eero Saarinen
Suomesta lähtöisin oleva Eero Saarinen työskenteli aikuisvuosinaan Michiganissa, USA:ssa, sekä arkkitehtinä että muotoilijana. Hänen muotoilunsa ilmensi vahvasti funktionalismin henkeä, mutta siinä missä monet kyseisen koulukunnan suunnittelijat antoivat tuotteiden käyttötavan tulla estetiikan edelle, niin Saarinen uskoi, että muotoilun ja käyttötarkoituksen tulee ilmentää tunnearvoja. Hyvänä esimerkkinä on lentokentät, sillä ne eivät täytä vain ja ainoastaan logistiikan tehtäviä, vaan onnistuvat myös luomaan kävijässä odotuksen ja innostuksen tunteita tulevaa matkaa kohtaan. Yksi Saarisen varhaisista huonekaluluomuksista oli
The Organic Chair, jonka hän loi yhteistyössä Charles Eamesin kanssa. Eamesin tavoin Saarinen työskenteli myös läheisesti vanerin ja muovin parissa.
The Tulip Chair jakaa paljon yhtäläisyyksiä muotoilupalkintoja voittaneen
Organic Chairin kanssa, ja Eero Saarinen suunnitteli tuotteen vuosina 1955-1956 Knollille. Muotoilupalkinnot, kuten Design Center Stuttgart Award, 1962, Museum of Modern Art Award, 1969 ja Federal Award for Industrial Design, 1969 vahvistivat
Tulip-malliston ikuiseksi klassikoksi.
The Barcelona Chair - Ludwig Mies van der Rohe
Ludwig Mies van der Rohe syntyi Preussissa, Saksassa, ja oli saksalaisen suunnitteluinstituutin Bauhausin viimeinen johtaja, ennen kuin pakeni Euroopasta poliittisen tilanteen takia 1930-luvulla. Suurin osa hänen uransa kukoistusaikaa olivat Amerikassa vietetyt vuodet, jossa hän opetti Illinois Institute of Technologyssa Chicagossa. Monia suuria nimiä, kuten Florence Knoll, opiskelivat hänen johdollaan. ”Mies”, kuten häntä yleisesti kutsuttiin, asetti suuria suuntaviivauksia Pohjois-Amerikan arkkitehtuuriin sellaisilla teoksilla, kuten One Charles Center Baltimoressa, Indiana Universityn kampus Bloomingtonissa ja 860-880 Lake Shore Drive Chicagossa. Hän keksi ikuisia hyvää tyyliä kuvaavia ilmaisuja, kuten ”less is more” ja ”god is in the details”, joista käy myös ilmi hänen minimalistisen puhdas muotoilukieli. Kuvan
The Barcelona Chair -tuolista tuli yksi Florence Knollin yksinomaisen valmistusoikeuden saamista malleista, ja se on edelleen yksi maailman tunnetuimpia designhuonekaluja.
Eames Lounge Chair - Charles och Ray Eames
Charles ja Ray Eames ovat mahdollisesti pohjoisamerikkalaisen suunnittelun merkittävimmät nimet, ja on vaikea mainita vain yksi heidän luomuksistaan. Vuosien saatossa pariskunnan
Lounge Chair-lepotuolista tuli kuitenkin yksi heidän tuotevalikoimansa vaikutusvaltaisimmista huonekaluista. Charles Ormond Eames, Jr. (1907–1978) ja Bernice Alexandra "Ray" Kaiser Eames olivat aktiivisia niin arkkitehtuurin, teollisen ja graafisen suunnittelun sekä elokuvan ja taiteen parissa. Pari tapasi Cranbook Academy of Artissa 1940-luvulla, jossa Charlesista tuli pian ohjaaja ja luennoitsija. He olivat läheisiä ystäviä isän ja pojan Eliel ja Eero Saarisen kanssa. Yli neljän vuosikymmenen ajan he pyörittivät ”The Eames Office”:a Los Angelesissa. Toimisto oli luovien tekijöiden joukko, johon kuului muuan muassa Don Albinson ja Harry Bertoia. Innovatiivisen ja samalla ajattoman muotoilun ansiosta ”Eames” on synonyymi hyvälle muotoilulle, ja itsestään selvä elementti useimmissa hyvin sisustetuissa amerikkalaisissa taloissa ja kodeissa. Valettu vaneri on Eamesin suunnittelun vahva tunnusmerkki.
The Aeron chair - Donald T. Chadwick
The Aeron Chair on luultavasti yksi tunnetuimpia toimistoympäristön designhuonekaluja. Vaikka se on vahvasti liitetty nimeen Herman Miller, niin suunnittelun takana on arkkitehti Don Chadwick. Tuoli on myös tässä yhteydessä hyvin nuori, vuonna 1994 suunniteltu ikoni, ja se ilmentää todella hyvän muotoilun olemusta. Estetiikka kohtaa ergonomian ja käytettävyyden symbioosissa, jota löytyy samoissa määrin harvoista tuoleista. Vuonna 2000 Businessweek-lehti ja Industrial Designers Society of America antoivat
The Aeron Chair -tuolille palkinnon "Design of the Decade", joka vaikutti ehdottomasti sen maineeseen.
Soffa Orgy - Karim Rashid
”Karim Rashid”, ehkä ihmettelet? Muotoilun klassikoita? Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että kaikki täällä olevat nimet olivat joskus nuoria. Lisäksi avain hyvän designin kuluttamiseen on tunnistaa se jo ennen kuin siitä tulee nimi, jonka pikkulapsetkin tietävät. Egyptiläissyntyinen Rashid on tulevaisuuden klassikoiden luoja. Hän on voittanut säännöllisesti useita eri palkintoja, kuten Red Dot Awardin, Chicago Athenaeum Good Designin, I. D. Magazine Annual Design Reviewin ja IDSA Industrial Design Excellence awardin. Hänellä on kunniatohtorin nimikkeet sekä OCAD Torontonista, että Corcoran College of Art & Design Washingtonista. Rashidin osaaminen levittyy muun muassa sisustussuunnitteluun, huonekaluihin, pakkauksiin ja tuotteisiin. Jos haluat uppoutua lisää aiheeseen designin historia in the making, suosittelemme käymään osoitteessa
karimrashid.com.