Eton Shirts - paitasuunnittelua täydellä sydämellä
Paitavalmistaja Eton Shirts luova johtaja Sebastian Dollinger kertoo meille luovasta paitojen suunnittelusta, musiikista inspiraation lähteenä ja siitä, mikä tekee Etonin paitaa käyttävästä miehestä erityisen tyylikkään.
Teksti: Mikael Vallin
Kuva: Sebastian Dollinger
Julkaistu
9.12.2018
Eton Shirts on toimittanut laadukkaita ja tyylikkäitä kauluspaitoja miehille ympäri maailman jo 90 vuoden ajan. Vain 22-vuoden iässä alkoi Sebastian Dollinger suunnitella ja kehittää tuotteita yritykselle. Hänen suunnittelemansa paitat otettiin hyvin vastaan tyylitietoisten ja hyvää istuvuutta vaativien miesten keskuudessa. Me saimme haastatella häntä ymmärtääksemme paremmin, mikä innoittaa hänen suunnitteluyhteistöitään, mistä hän hankkii inspiraationsa, sekä millaisia unelmia hänellä on paitojen kehityksen suhteen. Saimme tutustua maailmaan, joka on luonut meille kauluspaitoja erityisellä siluetilla. Nämä kauluspaidat valmistettu vankalla ammattitaidolla ja täydellä sydämellä.
Tulet perheestä, jossa luovuus on ollut luonnollinen osa arkea. Muistatko, koska itse olit ensimmäisen kerran kiinnostunut visuaalisuudesta, luovuudesta ja muotoilusta?
Luultavasti silloin, kun huomasin, että minun markkina-alueellani pohjois- ja keski-Ruotsissa oli tarvetta uudelle muotoilulle, ja sain 22-vuotiaana luvan suunnitella NK-tavaratalolle muutaman uuden mallin, jotka olivat erittäin suosittuja. Se tapahtui siis vasta melko myöhään. Minusta musiikki on aina ollut paljon kiinnostavampi ja hauskempi aihe ja olen nähnyt vaatteet vain jonkinlaisena sivutoimena. Kiinnostuksen myötä vaatteiden suunnittelusta tuli erittäin hauskaa, sillä kaikki, mitä tein, myi erityisen hyvin kaikilla markkina-alueilla. Tiimilläni on tapana sanoa, että olen todella hyvä luomaan kokonaisuuksia, ja se on mukava kuulla. Toivottavasti he eivät ainoastaan imartele minua!
Nimeä jokin tärkeä asia, jonka olet oppinut ollessasi Etonin markkinointiosastolla ja kangastuotannossa, ja joka auttaa sinua nykyisessä työssäsi.
Etonin kaltaiselle tuotemerkille vaatteiden suunnitteleminen tarkoittaa, että on luotava vaatteita, jotka myyvät, mutta samalla on uskallettava venyttää yrityksen rajoja. Ei ole kuitenkaan mitään järkeä yrittää suunnitella tuotteita, jotka eivät sovi merkin linjaan, vaikka itse pitäisin tyylistä hyvin paljon. Lisäksi vietän hyvin paljon aikaa tehtaissa, jotta tiedän, mitä on mahdollista valmistaa, ja mikä on valitettavasti tuotantoteknisistä syistä mahdotonta.
Kuvaile inspiraation lähdettä, joka toistuu suunnittelemissasi paidoissa ja kerro, kuinka saat vaikutteet lopulliseen tuotteeseen.
Yleensä kaikki alkaa jonkinlaisesta tuntemuksesta, josta kehkeytyy teema, joka on enää mahdoton pysäyttää. Esimerkiksi kauden SS19 teema ”Metamorfoosi” löytyi Luigi Serafiniksen kirjasta Codex Seraphinianus. Sen jälkeen malliston vaatteet pulppuavat sisältäni kahden viikon aikana, kun vietän aikaani ihmisten kanssa, jotka ovat paljon parempia suunnittelussa kuin minä. Näitä henkilöitä ovat muun muassa kutojamestarini Valerio, printtien jumalatar Anna ja johtava suunnittelijani Nicoletta. He hienosäätävät kaiken, mitä sisältäni pulppuaa. On melko uskomatonta, kuinka tämä kaikki vain tapahtuu niin luonnostaan. Charles Bunowski kuvaili luonnosprosessia hienosti runossaan ”Don’t do it”. Kaikkien pitäisi lukea se.
"Oli huikeaa nähdä blues-legendan Buddy Guyn käyttävän Etonin paitaa. Luulin kuolevani onnesta. Suurelta tuntui myös se, kun Roger Moore soitti..."
Millainen rooli musiikilla on työpäivässäsi? Jos annat musiikille paljon tilaa, kerro meille muutama esimerkki, millä tavalla jollain tietyllä kappaleella, yhtyeellä tai artistilla on ollut vaikutusta luomisprosessiisi.
Olen erittäin intensiivinen uusien asioiden äärellä ja tulen niistä lähes pakkomielteiseksi. Viimeksi olen kuluttanut lähes puhki Curtis Mayfieldia ja Marvin Gaye:ta kolmen viikon ajan. Ennen sitä olin täysin uppoutunut jonkinlaiseen disko-funk-fuusioon parin kuukauden ajan. Sama pätee kirjailijoihin. Ehkä olen jotenkin ylivilkas persoona tai jotain, haha! Joka tapauksessa pahin painajaiseni olisi tulla kuuroksi, sillä musiikki on elämäni. Suosikkilevyjäni ovat Radioheadsin In Rainbows ja audiofiilipuoltani hivelevä Dark Side Of the Moon, joka tuntuu kuin musiikkimatkalta. Olen käyttänyt aivan liikaa rahaa musiikkilaitteisiin ainakin, jos vaimoltani kysytään. Olen ollut musiikin kanssa tekemisissä koko elämäni. Yhtye Highly Sedated, jossa olen ollut mukana, julkaisi albumin muutama kuukausi sitten. Minä en ole enää mukana yhtyeessä, mutta on hyvinkin mahdollista, että toimin jatkossa heidän managerina.
Kuinka nykyinen muotokielesi eroaa ensimmäisistä mallistoista, jotka suunnittelit?
Nuorempana sitä tekee jollain tapaa paljon rumempia vaatteita. Ehkä silloin on uskaliaampi ja kapinallisempi. Nykyään muotokieleni on tyylikkäämpää ja harkitumpaa. On todella uskomatonta, että Eton antoi minulle täysin vapaat kädet jo niin aikaisin. Olen luonut muutaman todellisen hirvityksen vuosien aikana. Minun onnekseni mallistot ovat niin suuria, että hirvitykset ovat jo unohtuneen, haha!
Kuvaile jotain tiettyä paitaa/mallia/vaatetta, jonka olet suunnitellut, ja josta olet erityisen ylpeä, ja kerro miksi.
Suunnittelemani vetoketjullinen farkkupaita oli mielestäni fiksu veto, sillä kukaan ei tietääkseni ollut tehnyt sellaista aiemmin. Sitä kopioitiin suunnattomasti, mikä oli tietenkin todella mahtavaa. Toinen malli, joka levisi suuriin muotinäytöksiin ympäri maailman, oli hybridi, jonka tein thaimaalaisesta kalastajanpaidasta. Henkilökohtainen suosikkini on kahdeksan vuotta sitten suunnittelemani yksinkertainen oxford-paita, johon käytin valkoista marchella-kangasta. Paidasta tuli suosittu, kun Tom Browne kopioi sen, mutta meidän valikoimassamme se ei myynyt lainkaan. Paita oli tuolloin liian kallis meidän kohderyhmällemme. Niin tyypillistä!
Mikä on suosikkiyksityiskohtasi paidassa? Ja mikä tekee siitä erityisen?
Minusta on hyvin tärkeää, että paita istuu oikein kainaloiden kohdalta. Jos paita istuu huonosti, tuntuu siltä, että koko vaate pysäyttää verenkierron käsivarsiin. Tämä on tärkeää kaikissa yläosissa, ei vain kauluspaidoissa.
Nimeä henkilö, jonka haluaisit käyttävän suunnittelemaasi paitaa, tai jos joku paidan käyttäjä merkitsee sinulle erityisen paljon.
Oli huikeaa nähdä blues-legendan Buddy Guyn käyttävän Etonin paitaa. Luulin kuolevani onnesta. Suurelta tuntui myös se, kun Roger Moore soitti ja halusi meiltä tiettyjä tuotteita.
Etonin kauluspaidat ovat erittäin suosittuja Pohjoismaissa. Onko Etonin paitojen käyttötavassa jotain sellaista, joka sinun mielestäsi voisi saada niitä käyttävät miehet näyttämään entistäkin tyylikkäämmiltä?
Kyllä, älkää ostako liian tiukkoja paitoja; Se ei näytä hyvältä. Toisaalta myös aivan liian suuri paita näyttää rumalta. On hurjaa, miten paljon pohjoismaalaiset ostavat Etonia. Sillä on ehkä vaikutusta asiaan, että paitojemme istuvuus on täydellinen pohjois-eurooppalaiselle vartalolle, kun valitsee oikean koon.
Kuvaile tilannetta, joka tekisi sinut todella iloiseksi, ylpeäksi ja kiinnostuneeksi, jos näet jonkun miehen käyttävän suunnittelemaasi paitaa omalla tavallaan.
Tämä kuulostaa ehkä imelältä, mutta minusta tuntuu siltä, että olisin saanut lottovoiton joka kerta, kun näen vaatteitamme henkilön päällä, joka näyttää samalla iloiselta. Näin erään punkkarin Etonin paita päällä, johon hän oli lisännyt suuren meksikolaisen pääkallon selkään ja leikannut hihat irti. Se oli minusta todella hauskaa ja hän näytti olevan tyytyväinen tyyliinsä. Suunnittelijana voin tuntea itseni onnistuneeksi myös silloin, kun näen joukon miehiä baarissa, joilla on kaikilla päällään erilaiset Eton-paidat.
Kuvaile, millainen on mielestäsi hyvä jälleenmyyjä paidoillesi.
Hyvä jälleenmyyjä ostaa tuotteita eri mallistoista ja ei keskity ainoastaan valkoiseen ja siniseen. Me myymme toki niitä värejä erittäin paljon ja olemme kiitollisia kaikesta myynnistä, mutta osaamme tehdä niin huikean hyvin paljon muutakin!
Mitä pidit tästä artikkelista?